روش کاشت انواع سبزه به منظور عید نوروز

سبزه عید : روش کاشت ذرت به عنوان سبزه عید پهن “سفره‌ هفت ‌سین‌” یکی از آداب‌ و رسوم زیبا و کهن ما ایرانیـان‌ هست و انجام این کار انقدر درون باروهایمان ریشـه دوانده کـه اکثر افراد تصور مـی‌کنند اگر یک سفره هفت سین هرچند ساده نداشته باشند، روش کاشت ذرت به عنوان سبزه عید سال نو نخواهد شد!

انداختن سبزه عید هفت سین یکی از رسومات ویژه نوروز هست و به منظور تهیـه آن حتما از چند روز قبل از تحویل سال دست بـه کار شد. روش کاشت ذرت به عنوان سبزه عید به منظور کاشت سبزه عید  مـی‌توان از انواع بذرها و دانـه‌های خوراکی استفاده کرد اما مدت زمان خیساندن این بذر و دانـه‌ها و همچنین مدت زمان لازم به منظور جوانـه‌زدن آن‌ها متفاوت است.

براي کاشت سبزه عید از انواع مختلف بذر، مانند گندم، عدس، قره ماش، شاهي و تره‌تيزک مي‌توان استفاده کرد.

روش سبز سبزه عید

برای یک بشقاب از انواع سبزه، حدود پنجاه که تا صد گرم بذر دلخواه کافی است.
بذرها را حتما در آب خیس کنید.
بعد از یک شبانـه‏ روز کـه کاملا خیس خوردند، آنـها رایک پارچه مرطوب پیچیده و در بشقاب قرار دهید.
نباید بشقابی کـه این پارچه درون آن قرار دارد از آب پر شود فقط حتما مرتب پارچه را خیس کنید که تا رطوبت کافی بـه بذرها برسد.
در این مدت هر روز مقداری آب روی پارچه بریزید و بذرها را بـه وسیله پارچه از نور محافظت کنید.
اگر پاشیدنِ آب را فراموش کنید بذرها دچار مشکل شده و سبز نمـی‏‌شوند.
با وجود رطوبت کافی و تاریکی مطلق، بذرها بـه تدریج جوانـه مـی‏‌زنند.
وقتی بذرها جوانـه زدند آنـها را درون یک بشقاب گود ریخته و با دست پهن ‏کنید بـه طوری کـه روی هم انباشـه نشوند؛ اما باز هم به منظور مدت یک شبانـه‏ روز پارچه‏‌ای روی بشقاب بکشید، مقدار کمـی آب درون بشقاب بریزید و پارچه را خیس نگه ‏دارید.
روز بعد پارچه را برداشته و بشقاب را درون محل پر نور و آفتابی قرار دهید.
به تدریج سبزه‌ها سبز شده و رشد مـی‏‌کنند. روش کاشت ذرت به عنوان سبزه عید درون این مدت مرتب بـه آن‌ها آب ‏دهید.
هر بار درون موقع آبیـاری آب اضافه را کـه در زیر بشقاب جمع شده خالی کنید و آب تازه بـه آن بدهید.
سعی کنید درون کف بشقاب آب زیـاد جمع نشود زیرا موجب پوسیدگی سبزه‏‌ها مـی‏‌شود.
در مقابل نور آفتاب سبزه‏‌ها بـه سرعت رشد مـی‏کنند.

نکته: اگر بخواهید که تا سیزدهم نوروز یـا سیزده بدر سبزه عید را نگه دارید؛ بهتر هست اجازه ندهید کـه سبزه‏‌ها با سرعت زیـاد رشد کنند. به منظور اینکه سبزه بـه تدریج رشد کند مـی‌‏توان آن را درون محل خنک قرار داد. سرما از رشد سریع سبزه جلوگیری مـی‏‌کند.

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

روش سبز گندم

۱- ۱۲ روز مانده بـه عيد، يک ليوان گندم درون کاسه‌اي ريخته و به اندازه ۲ که تا ۳ بند انگشت روي آن آب مي‌ريزيم و تا ۲ روز صبر مي‌کنيم و طي اين مدت ۲ بار آب آن را عوض مي‌کنيم.

۲- وقتي گندم‌ها شروع بـه جوانـه زدن د، آب کاسه را خالي کرده و گندم‌ها را درون يک دستمال نخي مي‌ريزيم.

۳- سعي کنيد دستمال هميشـه مرطوب بماند.

۴- وقتي گندم‌ها شروع بـه ريشـه زدن د آن‌ها را بـه آرامي از درون دستمال خارج مي‌کنيم.

۵- درون ته ظرف مورد نظر، لايه‌اي از پنبه را پخش کرده و گندم ريشـه زده را درون آن ريخته و پخش مي‌کنيم.

۶- روي گندم‌ها را پارچه‌اي نخي انداخته و هر روز روي آن‌ها کمي آب اسپري مي‌کنيم که تا ساقه پيدا کند.

۷- وقتي ساقه نقره‌اي رنگ شد پارچه را از روي آن برداشته وظرف را درون زير نور و جاي خنک قرار داده، هر روز مقدار کمي آب درون حدي کـه مرطوب بماند روي آن‌ها اسپري مي‌کنيم.

روش سبزه خاکشیر

۱- ابتدا خاکشیر ۱ استکان بذر ۵ استکان اب لازم دارد را بـه مدت ۵ الی ۶ ساعت درون آب بگذارید که تا لعاب دهد.

۲- درون مرحله بعد سطح اتکا خود را با یک لایـه نازک پنبه بپوشانید و یک لایـه تنظیف روی آن بکشید.

سطح اتکا مـی تواند یک تخم مرغ پلاستکی یـا یک ماکت کروی یـا یک عروسک یـا هر چی کـه به نظرتون بشـه بـه عنوان سطح اتکا استفاده کرد.

اگر از تخم مرغ یـا ماکت کروی استفاده مـی کنید، یک سیم به منظور پایـه بـه آن وصل کنید.

۳- یک لایـه نازک خاکشیر روی سطح آماده شده بریزید.

۴- بـه مدت ۲ الی ۳ روز یک نایلون کـه در آن چند حفره ایجاد کرده اید روی کار بکشید مواظب باشید با سبزه درون تماس نباشند و سبزه را با آب پاش، آبیـاری کنید.

۵- بعد از اینکه سبزه ها جوانـه زدند، نایلون را بردارید و هر روز بـه سبزه خود آب دهید.

روش سبز ماش

۱- ابتدا ۱ لیوان ماش را درون کاسه‌ای بریزید و به اندازه ۲ بند انگشت آب روی آن‌ بریزید ، بعد از ۳-۴ روز ماش‌ها سفید مـیشوند و باید ماش ها را داخل پارچه نخی بریزید.

۲- بعد از ۲-۳ روز کـه ماش‌ها جوانـه زدند آن‌ها را درون ظرفی کـه از قبل ته آن لایـه‌ای از پنبه گذاشته‌اید بریزید و پخش کنید سپس روی ماش ها را با پارچه ای خیس بپوشانید ؛

۳- بعد از ۲ روز دستمال را از روی ماش‌ها بردارید و تا حدی کـه مرطوب بمانند روی آن‌ها آب اسپری کنید و در جایی نزدیک نور افتاب قرار دهید که تا کم کم رشد کنند.


نکته: بسته بـه نوع ماش زمان سبز شدن هم متفاوت مـیباشد ، با توجه بـه نکات گفته شده زمان را خودتان تخمـین بزنید ، درون تهیـه سبزه عید استفاده از ظروف سفالی و چینی نتیجه بهتری از ظروف پلاستیکی خواهد داد ، هرچه ضخامت پنبه کمتر باشد عمر سبزه بیشتر مـیشود ، آبی کـه در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده مـیکنید آب ولرم باشد.

روش سبز شاهی

برای تهیـه این سبزه شما بـه بذر شاهی نیـاز دارید. این بذر لعاب بسیـار خوبی از خودش بعد مـیده کـه باعث چسبندگی زیـادش بـه سطوح مختلف مـیشـه.

گام اول شما به منظور تهیـه سبزه شاهی، خیسوندن بذر شاهی درون ظرفی با اندازه مناسب هست. بـه این دلیل کـه بذر با قرار گرفتن درون آب سه یـا چهار برابر سایز خودش لعاب بعد خواهد داد. بذر رو درون آب بخیسونید و بهش سه الی چهار ساعت زمان بدید که تا به حد کافی لعابدار بشـه.
توی این چهار ساعت شما وقت دارید که تا لوازم مورد نیـازتونو آماده کنید.

ظرف مورد نظرتون رو با آب کاملا خیس کنید . دلیل این کار قدم بعدی شما یعنی چسبوندن پنبه بـه ظرف مورد نظر هست. بـه این دلیل کـه ظرفتون اگه خشک باشـه پنبه رو بـه خودش نمـیگیره.

روش سبز خرما

دانـه خرما رو داخل يک دستمال نمدار بپيچيد و داخل پلاستيک زيپلاک بزاريد که تا ريشـه بده حدود ۲ هفته و نيم طول ميکشـه که تا ريشـه بده بعد داخل گلدونتون کهرو با خاک باغچه پر کرديد بکاريد ( ترجيحا خاک سبک باشـه) و روش يک لايه خاک بريزيد که تا زمان سبز شدن بذرها ،بستر کاشت هميشـه مرطوب باشـه واب را روي ان اسپره کنيد.پس از سبز شدن فاصله آبياري بتدريج افزايش دهيد وتا خاک خشک نشده آب ندهيد. بايد گياهتان را درمکاني با آفتاب ملايم ويا فيلتر شده مانند آفتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را بـه مکاني روشنتر با نورغير مستقيم منتقل نماييد.

روش کاشت سبزه ذرت

برای کاشت سبزه ذرت حتما حدود بیست روز قبل از عید دست بـه کار شوید.
برای چهار رو،ز ذرت را خیس کرده و هر روز آب آن را عوض کنید ولی جای ظرف را عوض نکنید که تا جوانـه بزند.
سپس ذرت‌ها را داخل دستمالی نخی ریخته و مرتب با آب اسپری کنید.
روی ذرت‌ها را با دستمال بپوشانید که تا مرطوب بماند و ذرت‌ها جوانـه بزنند.
وقتی ذرت‌ها سبز شدند، یک سبد را داخل تنگ گذاشته و ذرت‌ها را داخل سبد بریزید.
تنگ را پر از آب کرده بـه صورتیکه ذرت‌ها داخل آب باشند.
بعداز ده روز دانـه‌ها ریشـه داده و سبز مـی‌شود. مـی‌توانید داخل تنگ ماهی انداخته و برای عید یک سبزه ذرت زیبا با تنگ ماهی داشته باشید.

روش کاشت سبزه پرتقال

۱- سعی کنید کـه یک پرتقال هسته‌دار را به منظور این کار انتخاب کنید. بعضی از پرتقال‌ها از جمله پرتقال ناول هسته‌های کمـی دارند. توجه داشته باشید کـه از هسته‌های لکه‌دار استفاده نکنید و اجازه ندهید کـه هسته‌ها درون طول فرآیند خشک شوند.

۲- با انگشتانتان کاملا هسته‌ها را زیر آب بشوئید. سعی کنید کـه هیچ پالپی درون مـیان هسته‌ها باقی نماند و مراقب باشید کـه هسته‌ها آسیب نبینند.

۳- خیساندن هسته‌ها درون لیوان آب بـه مدت یک شب. نیـازی نیست کـه روی لیوان را بپوشانید.
توجه کنید کـه باید هسته ها را درون آب ولرم بگذارید.

۴- قرارهسته‌ها درون یک حوله کاغذی مرطوب. هسته‌ها مـی‌بایست کاملا بـه واسطه حوله مرطوب محصور شوند.
برای درست سبزه عید با هسته پرتقال و لیمو شما حتما همواره سعی کنید کـه هسته‌ها را مرطوب نگه دارید. درون صورتی کـه هسته‌ها خشک شوند دیگر جوانـه نخواهند زد.

۵- قرار هسته‌ها درون یک پاکت پلاستیکی. کیسه پلاستیکی باعث مـی‌شود کـه رطوبت هسته‌ها حفظ شود. البته اجازه تبادل هوا را هم بدهید. با این کار شما اساساً یک گلخانـه کوچک را به منظور هسته‌های خود بـه وجود آورده‌اید و این هم یکی دیگر از مراحل درست سبزه عید با هسته پرتقال و لیمو است.

۶- هسته‌های پرتقال یـا لیمو درون دمایی معادل ۷۰ که تا ۷۵ درجه فارنـهایت ( ۲۱ که تا ۲۴ درجه سانتیگراد) جوانـه مـی‌زنند.
لبه‌ی پنجره‌ای کـه آفتاب بـه خوبی از آن بـه داخل مـی‌تابد مـی‌تواند مکان ایده آلی به منظور نگهداری از هسته‌ها باشد. البته اگر بـه گلخانـه دسترسی دارید؛ گلخانـه نیز مکان بسیـار خوبی است.

۷- بطور منظم هسته‌ها را بررسی کنید و اگر رطوبتشان را از دست داده بودند آن‌ها را دوباره مرطوب کنید. به منظور درست سبزه عید نوروز لازم هست که هسته‌ها همـیشـه مرطوب و گرم بمانند.

۸- هسته‌های پرتقال و یـا لیمو به منظور جوانـه زدن بـه دو هفته زمان نیـاز دارند.

۹- حال هسته‌ها را بـه داخل ظرف مورد نظرتان انتقال دهید و روزی یکبار آن ها را مرطوب کنید که تا از خشک و پلاسیده شدن آن‌ها جلوگیری بعمل آید.

طرز کاشت سبزه با خاک ژله ای

۱- یک بسته خاک ژله ای را درون ظرفی ریخته و یک لیوان آب بـه آن افزوده بعد از ۱۲ ساعت خاک ژله ای خیس خورده و متورم مـی شود.

۲- دانـه ها را بخیسانید سپس آن ها را داخل آبکش ریخته و آن را داخل ظرف اصلی کـه مـی خواهید سبزه رد آن سبز شود بریزید.

۳- اگر مـی خواهید از بذر ظریف استفاده کنید جام یـا ظرف مورد نظر را پر از خاک ژله ای کنید فقط ۲ سانت از لبه ظرف خالی باشد.

۴- سپس مقداری خاک ژله ای برداشته و خوب له کنید و به ضخامت نیم سانتی متر روی سطح جام بریزید و با دست مرتب کنید.

۵- سپس بذر را بدون خیس فقط یک لایـه روی خاک ژله ای له شده بپاشید. یک نایلون روی آن بکشید و تا وقتی نایلون روی آن هست نیـازی بـه آب نیست.

۶- سبزه را درون محل پرنور بـه دور از آفتاب مستقیم قرار داده و بعد از دو روز کـه جوانـه ها نمایـان شد نایلون را برداشته و هر دو یـا سه روز یکبار آن را سیراب کنید.

۷- بر روی خاک های ژله ای از بذر شبدر و منداب استفاده نکنید.

روش درست سبزه دورنگ به منظور نوروز

مواد لازم: منداب ۳ قاشق _ خرفه ۱ قاشق _ خاکشیر ۲ _ قاشق _ یونالیت _ تور

یونالیت را بـه شکل مورد نظر تهیـه مـی کنیم ،سطح یونالیت را با فویل ضخیم مـی پوشانیم ،روی آنرا با یک لایـه پنبه یـا اسفنج نازک مـی پوشانیم. سپس پارچه ی تور را روی آن مـی اندازیم و یونالیت با سنجاق یـا سوزن ان تور را محکم مـی کنیم. مواد را خیس مـی کنیم و بعد از ۴ ساعت خرفه و خاکشیر را مخلوط مـی کنیم و روی قالب مـی ریزیم ،منداب را هم بـه صورتی کـه با خرفه و خاکشیر مخلوط نشود روی قالب مـی ریزیم گیـاه منداب بـه رنگ قرمز و خرفه و خاکشیر سبزرنگ مـی شود . با آب پاش کاملا آنرا آب مـی دهیم بعد آنرا با نایلبه صورت کله قندی (مثل خنچه های عقد) مـی پوشانیم و قسمت بالای نایلرا چند ایجاد مـی کنیم که تا کمـی هوا بخورد . بعد از ۴۸ ساعت نایلرا برمـی داریم و از آن بـه بعد دوبار درون روز (صبح و عصر ) آنرا آب مـی دهیم.

روش درست سبزه عروسکی

وسایل‌ لازم به منظور سبزه عید عروسکی : عروسك/‌ جوراب‌ زنانـهِ رنگ‌ بدن/‌ تخم‌ شاهی‌

طرز تهیـه: تخم‌‌شاهی‌ها را خیس‌ كنید و بگذارید یك‌ شب‌ که تا صبح‌ بماند که تا حالت‌ ژله‌‌ای‌ و چسبنده‌ پیدا كند. روی‌ بدن‌ عروسك‌، از زیر گردن‌ که تا مچ‌ دست‌ ها و نیز روی‌ پاها را جوراب‌ بكشید. سپس‌ تخم‌‌شاهی‌ها را با دست‌ بآرامـی‌ روی‌ جوراب‌ بمالید. این‌ كار را بدقت‌ و به‌ گونـه‌ای‌ انجام‌ دهید كه‌ جوراب‌ اصلاً معلوم‌ نباشد.
هر روز با آبفشان‌ به‌ آن‌ آب‌ بپاشید که تا همواره‌ مرطوب‌ بماند.

روش درست سبزه با اسفناج

مواد لازم : جوراب نازک زنانـه _ اسفنج قالبی _  چسب حرارتی _ چوب به منظور تنـه ب قطر یک سانت ونیم _ گلدان سفالی _ تخم شاهی _ گچ

طرز ساخت :

ابتدا اسفنج را بـه شکل دلخواه برش زده،(کروی یـا تخم مرغی)

اگر اسفنج قالبی شما از اندازه کره شما کوچکتر بود با چسباندن تکه های دیگر اسفنج مکعب را بزرگتر کرده و برش بزنید.

توجه داشته باشید به منظور متصل اسفنج ها چسب حرارتی را درون مرکز اتصال بزنید.

پس از آماده شدن اسفنج، چوب یـا همان تنـه را درون آن فرو کرده و با چسب محکم کنید.

و با جوراب نازک تمام سطح کره را پوشانده و در انتها با سوزن ته گرد یـا چسب حرارتی بچسبانید.

چند ساعتی کره را درون آب قرار داده که تا مرطوب شود، اکنون تمام تخم شاهی ها را کـه از قبل خیسانده اید و حالت چسبنده دارد را روی سطح جوراب بمالید.

تنـه درخت را درون گلدان قرار داده و با مخلوط آب و گچ پر کنید و هر روز با آبفشان بـه سبزه تان آب دهید.




[آموزش کاشتن سبزه عید | آموزش تصویری کاشت انواع سبزه عید نوروز روش کاشت ذرت به عنوان سبزه عید]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 01:53:00 +0000