مقاله روز دانش آموز چه روزی است؟

روز ۱۳ آبان ، روز دانش اموز روز دانش آموز نامـیده شده است. روز دانش اموز اگر مـیخواهید علت این نامگذاری را بدانید و اگر دوست دارید درون مورد اتفاقات روز ۱۳ آبان اطلاعاتی بدست آورید این مطلب را که تا انتها مطالعه کنید

 

چراغی فرا راه دانش آموزان

سیزده آبان ۵۷ بود. روز دانش اموز دانشجویـان و دانش آموزان، مانند روزهای پیش، درون دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند و با شعارهای توفنده و مشت های گره کرده، جنایت های رژیم منفور پهلوی را محکوم مـی د و خواهان برپایی حکومت اسلامـی بـه رهبری امام خمـینی(ره) بودند. عده ای از جوانان درون کنار نرده های دانشگاه و عده ای دیگر درون زمـین چمن دانشگاه، علیـه رژیم شعار مـی دادند. این وضعیت که تا ظهر ادامـه داشت، کـه ناگهان، گلوله های قساوت دژخیمان شاه، فضای پیرامون دانشگاه را درون تاریکی فرو برد. بیش از شصت تن از دانش آموزان، بـه خاک و خون کشیده شدند. بـه همـین مناسبت، این روز را روز دانش آموز نامـیدند، که تا برای همـیشـه چراغی فرا راه دانش آموزان عزیز کشورمان باشد و روحیـه ی ظلم ستیزی و عدالت خواهی را درون آنان، هماره زنده نگه دارد.
روز دانش آموز ، روز رسوایی آمریکا

بی تردید، حماسه ها، فداکاری ها و از خودگذشتگی های دانش آموزان عزیز درون ۱۳ آبان ۵۷، پیروزی انقلاب اسلامـی را شتاب بخشید و سبب زوال رژیم وابسته بـه امریکا گردید. هرچند قیـام سیزده آبان، بـه شـهادت عده ی زیـادی از دانش آموزان انجامـید، ولی آغازی شد به منظور قیـامـی گسترده تر و حرکتی فراگیرتر کـه پس از اندک زمانی، طومار سیـاه دودمان پهلوی را درون آتش خشم ملت فرو برد و آن را بـه زباله دان تاریخ سپرد.از سوی دیگر، همـه ی این حوادث، بـه ننگ و رسوایی آمریکا و دست نشاندگانش انجامـید و نفرت و انزجار ملت را از آمریکای استعمارگر افزون تر کرد.
پیـام روز دانش آموز

یوم اللّه سیزده آبان، یـادآور حماسه ها، ایثارها و فداکاری های دانش آموزان عزیزمان است. این روز با شکوه بدین سبب، روز «دانش آموز» نامـیده شد، که تا خاطره ی فرزندان دلیر انقلاب به منظور همـیشـه جاودان بماند و درسی فراموش ناشدنی به منظور تمام دانش آموزان درون سراسر گیتی باشد کـه با ابرقدرت ها و چپاول گران بین المللی بـه مبارزه ی بی امان بپردازند و عزت را بر زندگی ذلت بار ترجیح دهند. روز دانش آموز بـه همـه ی مستضعفان جهان مـی آموزد کـه علیـه مستکبران قیـام کنند و حقوق مسلم و از دست رفته ی خویش را از چنگال استکبار و استعمار بیرون کشند. پیـام روز دانش آموز بـه مسلمانان این هست که: روز دانش اموز تنـها درون برابر والایی های ارجمند مکتب توحید بـه نماز بایستید و فقط درون پیشگاه خدا بـه کرنش و سجود بنشینید.
ادب و کمال دانش آموز

دانش آموزان، گل بوته هایی تشنـه درون کنار جویبار این دیـارند. آموزگاران، چشمـه ساران بهارند و هر مدرسه، آبشخور آب حیـات است. روز دانش آموز، فرصتی به منظور تجدید عهد با قلم، کتاب و دین و دانش است. دانش آموزی کـه قدر گوهر خویش رابشناسد و ارزش زندگی و زمان را بداند، مجاهدی هست که درون سنگر دانش بـه ستیز با جهل، تاریکی و بی مسؤولیتی مـی پردازد. دانش آموز متعهد و ایمان مدار ایرانی حتما در کنار درس و علم، به منظور ادب و کمال، سهمـی بزرگ قایل شود. سعادت و آینده ی درخشان دانش آموز تنـها درون گرو درس خوب و نمره های عالی نیست، بلکه دانش آموز حتما به چیزهای دیگری نیز بیـاندیشد مانند: معنویت، انسان دوستی و خداجویی.
حق شناسی دانش آموز

والدین دانش آموز، دوست دارند فرزندان شان، تلاش آنان را درون راه تربیت و آموزش خویش، نادیده نگیرند. هرچند آنان همواره از روی عشق و علاقه، درون این راه فداکاری مـی کنند و منتی هم نمـی گذارند؛ ولی فرزندان نباید سپاس گزاری و حق شناسی را فراموش کنند. از سوی دیگر، ادب درون برابر استاد نیز، نشان کمال یک دانش آموز است. فروتنی درون برابر استاد، دستور خرد و وجدان و سفارش پیـامبر خدا، اولیـای دین و همـه ی خردمندان و فرهیختگان است. بعد دانش آموزان عزیز حتما بکوشند همواره قدرشناس والدین و آموزگاران دل سوز خویش باشند.
دانش آموز و بهره گیری از اوقات فراغت

اوقات فراغت از مسایلی هست که با برنامـه ریزی مـی توان از آن خیلی بهره برد.ی کـه ارزش سرمایـه ی وقت را نشناسد، گرفتار افسوس و حسرت خواهد شد. دانش آموزان عزیز مـی توانند با تدبیر امروز، از حسرت های آینده و هدر رفتن فرصت های طلایی، جلوگیری کنند.


دانش آموز و انتخاب دوست

دوستان، درون کام یـابی یـا شکست و عقب ماندگی انسان، نقش بزرگی دارند.
هم نشین تو از تو بِهْ حتما تا تو را عقل و دین بیـافزاید

هم نشینی با دوستان درس خوان، جدی، مصمّم، با انگیزه و پاک، دانش آموز را درون مسیر زندگی و درس کمک مـی کند و همـین خصلت های والا را درون او پدید مـی آورد یـا تقویت مـی کند. ولی امان از دوستان وقت گذران، بی اراده و بی علاقه بـه درس و بی فکر کـه انسان را بـه تباهی مـی کشانند و آینده ی تاریک و مبهم را فرا راه انسان قرار مـی دهند.
وظایف دانش آموز

وظیفه ی دانش آموزان، تنـها فراگیری معلومات کتاب ها و محتوای علمـی درس ها نیست، بلکه توجه بـه رشد شخصیت، شکوفا ساختن استعدادهای نـهفته، تقویت روحیـه ی خودباوری، خداباوری و اعتماد بـه نفس و توجه بـه دیـانت درکنار دانش و فن نیز از وظایف آنان است. دانش آموزان ایران اسلامـی مـی توانند هم زمان با تحصیل، بذر باور را درون زمـین بارور دل ها بیـافشانند و نـهال ایمان را درون بوستان جان خود بنشانند که تا بعدها ـ بعد از فراغت از تحصیل ـ شاهد شکفتن شکوفه ی صداقت و خلوص و خدمت بر شاخسار وجودشان باشند.
رسالت آموزگاران درون برابر دانش آموزان

در مدت چند سالی کـه دانش آموزان، بـه عنوان ودیعه ی خانواده ها درون اختیـار آموزگاران و مسؤولان آموزش و پرورش قرار دارند، باری سنگین و رسالتی خطیر و مقدس بر دوش این فرزانگان است. معلمان، افزون بر آن کـه مواد درسی را بـه شاگردان مـی آموزند، بـه تدریج شخصیت و فکر و باورهای آنان را نیز شکل مـی دهند. مربیـان و معلمان، چه بدانند و چه ندانند، چه بخواهند و چه نخواهند، درون رفتار، سرمشق کودکان و نوجوانان جامعه اند. آن کـه به این نقش ویژه، توجه و عنایت داشته باشد، بهتر مـی تواند رسالت سازندگی خویش را بـه انجام برساند.
رسالت والدین درون برابر دانش آموزان

تربیت فرزندانی با فرهنگ و ادب، کاری عظیم و پرمسؤولیت و در عین حال، خدمت بـه جامعه و آینده ی مـیهن اسلامـی است. از این رو، پدران و مادران دل سوز و فرهنگ دوست، درون کنار دغدغه ی خاطر و حساسیتی کـه نسبت بـه فراهم آوردن وسایل و امکانات آموزشی و شرایط رفاهی فرزندان شان دارند، حتما به تغذیـه ی فکری و تربیت روحی آنان نیز همت گمارند. هرچند نمره های خوب و امتیـازهای بالا و کارنامـه ی درخشان، مایـه ی چشم روشنی والدین است، اما کدام پدر و مادر آگاهی هست که اخلاق خوب و تربیت شایسته و تعهد و تدیّن را بـه حساب نیـاورد؟ اگر والدین بـه دلیل رشد تحصیلی و موفقیت درسی، بـه شکل های گوناگون، فرزندان خود را تشویق مـی کنند، حتما برای ارتقای سطح معنویت و پای بندی بـه ارزش های اخلاقی و داشتن ملکات فاضله و دین داری و تقوا و پاکی نیز از آنان تقدیر کنند. اگر درون ایجاد امکانات لازم، فضای راحت و آرام و فرصت و فراغت به منظور درس خواندن فرزندان شان مـی کوشند، حتما پدید آوردن شرایط و زمـینـه های رشد معنوی وب فضایل را نیز درون دستور کارشان قرار دهند.
فصل دانش آموزی

فصل دانش آموزی، فروغ تابناک سپیده دمان زندگی است؛ زمزمـه ی طرب انگیز و دل نواز جویباران و شمـیم شامـه نواز بهاران است. روزگار دانش آموزی بـه لطافت شبنم های پاک سحر مـی ماند. ایـام دانش آموزی، لحظه های بسیـار حساس و پراهمـیت دوران حیـات آدمـی هست که غنچه های عشق و امـید، دین و دانش درون آن شکفته مـی شوند و انسان بـه سوی رشد و کمال پیش مـی رود. البته طبیعی هست که دانش آموزی درون این دریـا، ره بـه ساحل مـی برد، کـه همـه ی اندیشـه ها و توانش را با بال ایمان، آگاهی و پشت کار بـه سوی مسیر راستین دانش، زندگی و انسانیت، هدایت کند.
دانش آموز ایرانی؛ امـید جهان اسلام

دانش آموزان ایران اسلامـی همواره تشنـه ی علم و دانش اند. آنان با رفتار شایسته و سازنده ی خویش، الگوی راستین دانش آموزان دیگر کشورهای اسلامـی هستند. اینان، چهره های برجسته و افتخارآفرین عرصه های علم و عمل، شـهامت و مبارزه، پاکی و عفاف، ایثار و فداکاری اند. اینک، تمام امـید دنیـای اسلام بـه دانش آموزان ایران اسلامـی است. همان ها کـه با برخورداری از لطایف روحی و باطن های صاف، با کنار زدن خواهش های تن، راه عروج جان های پاک خویش را بـه سوی قرب بـه ملکوت مـی گشایند. جان های پاکی کـه در برهه ی بازسازی معنوی با سلوک روحانی خویش، دعا و عبادت و اطاعت را از محدوده ی زندگی خصوصی بـه در آورده و به محیط علم و زندگی خویش؛ یعنی مدرسه کشانده اند.

همان ها کـه دانش بی دین و تمدن بی اخلاق و رفاه بی معنویت را درست نمـی دانند.
دانش آموز ایرانی و نفی همـه ی اصنام خاکی

پس از پیروزی انقلاب، محیط مدرسه نیز متحول شد، بـه گونـه ای کـه فضای خالی از معنویت مدرسه، بـه فضایی معنوی مبدّل گشت. اینک، فضای مدرسه ها درون سراسر کشور، فضایی معنوی و روحانی است؛ و دانش آموز ایرانی با شوق درک مقام تقرب بـه ذات احدیت، بـه مناجات و نیـایش برمـی خیزد. او با نفی همـه ی اصنام خاکی ومادی درون نمازهای جماعت خویش بـه کوتاهی افق لذت های دنیوی مـی اندیشد. با وجود چنین ذخیره ای از نوجوانان و جوانان پاک و خداجوی، ما را از دنیـای مادی غرب چه باک کـه تنـها بـه پشتوانـه ی و توان مادی خویش و در وادی استکباری ذهن پلید خود، ما را بـه نرمش فرا مـی خواند و در رؤیـای سازش و پذیرش بـه سر مـی برد.
هویت ضداستکباری دانش آموزان

سیزده آبان کـه در مبارزه و قیـام دانش آموزان متعهد وبیدار علیـه رژیم شاه و حامـیان آن بـه ویژه استکبار جهانی ریشـه دارد، نشانـه ی آن هست که این قشر آگاه و متعهد درون راه رسیدن بـه اه والا و عظیم انقلاب اسلامـی، چه درون زمان طاغوت و چه بعد از پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامـی، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است. دانش آموزان مسلمان و متعهد همواره درون روند رشد و شکوفایی حرکت اسلامـی و انقلابی جامعه، مؤثر بوده اند و ویژگی ضداستبدادی و استکباری آن ها جزو هویت جدا نشدنی شان بـه شمار مـی رود.
دانش آموز ایرانی و آموختن دین و دانش

دانش آموزان، آینده سازان این کشور هستند و همواره باعث افتخار مردم خود بوده اند. امروزه نیز آن چه به منظور دانش آموز مسلمان ایرانی، با اهمـیت تلقی مـی شود، آمـیختن دانش با دین و تعهد با تخصص است. داشتن هر یک از این دو، جدا از دیگری، پ با یک بال هست و آشکار هست که سرانجام چنین پروازی، سقوط خواهد بود. دانش آموز بیدار دل و روشن ضمـیر مـیهن اسلامـی، هرگز از علم، بتی درون برابر دین نمـی سازد و به علم پرستی گرفتار نخواهد شد. به منظور دانش آموز ایرانی آن چه اصالت دارد، ایمان، معنویت، عدالت و کرامت انسانی است.
دانش آموز و انتخاب اسوه

دانش آموز بایدبیش از هر چیز، درباره یی کـه سرمایـه ی علمـی اش را از او بـه دست مـی آورد و حسن خلق و آداب و رفتار خود را زیر نظر او مـی آموزد، مطالعه و بررسی کند. حتما استادی را بـه عنوان الگو انتخاب کرد کـه از اهلیت و شایستگی کامل برخوردار بوده، دین داری او محرز و پاکدامنی و صیـانت نفس وی مشـهور باشد. دانش آموز نباید شیفته و فریفته ی فزونی آگاهی های علمـیی گردد کـه از نظر تقوا و دین داری و ویژگی های اخلاقی، نقص های آشکاری دارد؛ زیرا زیـان چنین فردی بـه دین و اخلاق وی، از نادانی شدیدتر است.

و اما درون انتها یک سری متن و اس ام اس روز دانش آموز هم آماده کرده ایم

به بـه شده امروز چه پرشور و دل افروز / چون حفظ شده حرمت و وجهه دانش آموز
هر یوم درون این عصر بـه ازیوم گذشته هست / وین سیزده آبان بـه ازسیزده نوروز

*******************

هرکسی درجستجوی دانش است
اجر او که تا منزلش درون زایش است
او قدم هایش درون راه خداست
علم نافع مایـه ی آرامش هست . . .
روز دانش آموز مبارک

*******************

با آن کـه همـه روز و همـه مکتب علم هست لیکن کـه یکی روز بود ثابت وپیروز

*******************

در کشور ما نور خدا هادی فضل هست / وز نور خدا جان گرفت دانش آموز
با آن کـه همـه روز و همـه مکتب علم هست / لیکن کـه یکی روز بود ثابت وپیروز . . .
روز دانش آموز مبارک

*******************

این سیزده آبان همان ثابت روز هست ، کین روز شده ثبت بـه دیباچه هرروز
هر سال بـه وماه بـه و روز بـه وبه امروز ز دیروز ودگر روز بـه امروز

*******************

درختت بارو با علــم و دانش / همان معدن کـه پنـهانی محصل
به فکر و ذکر داری صد معما / بـه خدمت نسل انسانی محصل

*******************

شعار جدید روز دانش آموز !
“ ما خواهان آزاد شدن تقلب درون امتحانات هستیم ! ”
روز دانش آموز مبارک

*******************

از ستم جبر بـه جان آمدم
از غم املا بـه فغان آمدم
خسته شدم بنده ز جغرافیـا
هم ز اروپا و هم از آسیـا
من چه کنم آب و هوایش بد است
یـا کـه فلان رود بـه رویش سد هست ؟!
یـا کـه فلان چشمـه فلان جا بود
کنان راهی دریـا بود ؟!
این کـه نشد آب و نشد نان من !
نمره بده نمره بده جان من !
نمره ی بیست تو بود دلپذیر
بنده فدای تو شوم ای دبیر !!
روز دانش آموز مبارک !

*******************

اختر و ماهی فروزانی محصل / تو آن جوایـا ی عرفانی محصل
به دنیـای کـه تاریک هست ازجهل / همان خورشید تابانی محصل . . .
روز دانش آموز مبارک




[انشا و مقاله روز دانش آموز | تحقیق درون مورد روز 13 آبان ... روز دانش اموز]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 26 Aug 2018 09:34:00 +0000